Så lunka vi så småningom...

I dag kändes det som första dagen och den första lunken mot Kalmar via En svensk klassiker. Det var ju egentligen ingen speciell dag utan som vilken liten löptur som helst. Det intressanta är att det händer något spännande med mig, och med andra också för den delen, när man har satt upp ett mål för något. Då menar jag inte ett mål som inte spelar någon roll utan ett som man vet att man kommer göra allt för att nå. Varje steg, vilopaus, måltid, samtal skänks en annan mening. Det vill säga det som i förrgår var en löptur för att sova gott och se bra ut naken ;-), idag handlar om ett lite större sammanhang. Precis detta är det jag varje dag jobbar med i min vardag att hjälpa människor att sätta upp meningsfulla mål. Inte som många tror att nå målet, det är meningslöst om det inte betyder tillräckligt mycket för personen. Vi brukar fråga;
- När du vaknar i morgon, har du sovit en magisk sömn. Sömnen har fått dig att komma till precis den situation du vill vara i! Vad är det som är annorlunda?
Den här frågeställningen brukar kallas för mirakelfråga genom att den kan ha mirakulösa effekter för måluppfyllnaden. Nästa fråga lyder ofta;
-Vad är du beredd att offra för att nå det här målet eller den här visionen?
För så är det, man måste släppa styret på cykeln, ställa sig på sadeln och ta språnget för att kunna byta cykel. Håller man kvar i allt gammalt kan man vara säker på att målet kommer förbli en dröm eller i värsta fall ett dåligt samvete. Hursomhelst, när beslutet väl är taget, offret är gjort och man tagit första steget, då har man också kännt av hur det är att vara där, där framme vid målet. Det är i alla fall min övertygelse att hela individen måste röra sig mot målet och inte bara tankarna. Och nu kommer något som säkert få coacher håller med om. Tankens kraft är överskattad! I alla fall om man i varje rörelse och handling rör sig i en annan riktning än visualiseringen. Det är i handlingen som tankens kraft frigörs. Det är också i handlingen man känner av meningen och riktningen. Oavsett om det handlar om att börja prata med sin fru, äta mer frukt och grönt, dricka lättöl istället för starköl, promenera istället för att åka hiss eller vad det nu handlar om. Pretentiöst? Javisst, men så lovar jag också det i beskrivningen av min blogg!

Så lunka vi så småningom
mot Kalmar, Vättern och ditt mål,
ditt löpsteg ta nu fort min vän
ty dagen den är din

Nåväl an så ta dig då en titt
på din nya Suunto mätare
ta dig en dito två dito tre dito  fyr
så når du målet snart...

Kommentarer
Postat av: Christer S

Intressant!!!

2007-08-02 @ 18:47:34
URL: http://redhorse.typepad.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0