Miljövänlig eller inte?

Satt och funderade här i kvällningen på hur miljövänligt det egentligen är att cykla/springa istället för att åka kollektivt. Säg att jag cyklar som i vintras till eller från jobbet och hem. Då förbrände jag kanske 2000kcal som skall ersättas med 2000kcal. Beroende på de val jag gör angående förpackning, tillverkningsmetod, transport osv så får man ju en viss miljöpåverkan.

Undrar om det finns någon enkel tjänst typ pricerunner men för miljöpåverkan istället? Jag kan ju lätt luras av att det är ekologiskt tex men hur ekologisk är egentligen en ekologisk tomat som blivit till i ett eluppvärmt växthus där elen kommer från ett kolverk? För i KRAV märkningen är det ju inte, såvitt jag förstår, något annat än just beståndsdelarna i själva jorden/fodret/gödslet och hur man hanterar råvaran som avgör om den är KRAV/ekologisk. Säg att man tar världens sundaste Australienska gris, chartrar en jumbojet, sätter den i första klass så att den sitter bekvämt, ger den ekologiska potatischips till filmen och givetvis ger den toppservice i övrigt, slaktar den på Arlanda, kör, kottletterna till mig i Stockholm, steker kotletterna på min elplatta i min teflonpanna i smör som också det har en historia. Sedan äter jag kotletterna tills jag uppfyllt min brist på säg 2000kcal. Hade det inte då varit bättre om jag tagit bussen, bilen eller helikoptern (om jag hade nån) istället? Nu kanske det här exemplet är en liten aning tillspetsat men ändå, hur ser den egentiga miljöpåverkan ut om man ökar sitt energibehov med säg 80%/dygn? Finns det någon som kan skapa en sån tjänst på internet tror jag att Al Gore kan tänka sig att pynta några ören för att få ut den på marknaden. Ett litet tips till er entreprenörer därute.

Hm, ska jag eller ska jag inte ta cykeln till jobbet?

Kommentarer
Postat av: Liselott

Hello brorsan! Just det där togs upp i ett program på svt härom månaden, tror det var utbildningsradion men det är osäkert.. De kom i princip fram till att det finns inget sätt att värna om både miljö och djur och så vidare, nåt kommer alltid i kläm i slutändan.

2007-07-20 @ 09:07:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0